Hårtårta eller Blodburgare?


På en del människor går det vid första anblicken se att hon är hårig. Även fast hon är påbyltad med t-shirt, tröja, vindjacka och budgetjeans med dålig passform. Det talas ju ibland om ett sjätte sinne. Jag har ett, och det verkar ha slagit an på dold hårväxt.

Eftersom kvinnan ifråga såg ut att ha haft sin glansperiod under tidigt 50-tal, förmodligen innan den täta mustaschen hunnit bryta ny mark och anlägga kraftverk och industrier efter överläppens rynkiga strand, kan jag ganska självsäkert påstå att hon inte tillhör generationen som förespråkar kalhygge utan tycker att naturen gör sig bäst utan homo sapiens framfart. I det fördolda talar mitt sjätte sinne om för mig att denna skapelse gömmer en kraftig raggarsträng med strån av borst, ett rejält rövskägg och pälsbeklädd rygg. En äkta Boljevik.
Därför känns det passande att referera till henne som "Hårtårtan", men med tanke på hennes lynne (man trodde ju att hon passerat övergångsåldern men...) skulle jag vilja dubba henne till "Blodburgaren". Vad tycker du?

- Jag köpte hamburgare här för ett par dagar sedan och som du ser har ni tagit 17 kronor för mycket! Det är ju inte rätt! Eller hur!?
- Nä, har vi det är det såklart inte ok.
- Här har jag kvittot. Se. Se!
Som du säkert redan räknat ut tillhör kärringen den upprörda, vansinniga sorten som inte "tänker lyssna på det örat". En kund som bestämt sig för att hon har rätt och alla andra har fel utan att ens ta reda på om det stämmer.
Jag lät henne yla klart som den karelska björnhona hon är innan jag gjorde ett försök att förklara varför hon förstått fel.

-...och därför anser jag att jag ska kompenseras! Jag har gått ända hit med min dåliga rygg och...
- Vi har två olika märken av burgare. Den ena är 17 kronor dyrare än den andra, den du har valt.
- Det stod klart och tydligt att dom kostade mindre!
För att få svart på vitt knatade jag ner till frysdisken och mycket riktigt, det märke hon valt kostade mer, men nu ansåg ju Hårtårtan/Blodburgaren att det absolut måste ha försvunnit en prislapp då det billigare märket kostade ännu mindre.
Det berodde på att vi har extrapris på den sorten. Originalpriset på det billigare märket är lika med vad hon ansåg att det dyrare märket skulle kosta. Kanske blir lite grötig förklaring det här? Om jag säger på det här sättet då:
Två olika burgarmärken. Det ena, låt oss säga 100 kr vilket är den dyrare av de två. Den andra 50 kronor. Märket för 50 kronor är på extrapris och kostar därför 20 kronor. Hårtårtan/Blodburgaren fattar inte att 100-kronorspriset är gällande och legitimt. Hon anser att det billigare märket kostar 20 kronor och den dyrare sorten kostar 50. Hundringen existerar inte.

Efter ca åtta ronder av skrik och skrän, krav och kritik av den hysteriska arten ger jag upp. Gör ett återköp på hennes burgarjävlar, slår in originalpriset på sämresorten och ger henne hela 17 kronor att förlusta sig med.
(Hade ändå fått en tjuga i dricks av ett glatt fyllo så kassan kommer stämma i slutet av dagen ändå. Tack herr Fyllo!)
Hårtårtan/Blodburgaren fingrar girigt ner sina nickel i portmonnän, öppnar brödfittan och säger i utsökt Tant Beigeanda:
- Och nu går du ner och sätter rätt pris på burgarna så inte andra blir utsatta för det här!
- Nä! Det tänker jag inte göra.
- Vad i allsin dar säger du?!
- Nämen det förstår du väl... Jag vill ju att alla ska få en överraskning när de upptäcker mitt fingerade fel så de får en anledning att komma tillbaka.

Hämnden var liten, men ljuv!


Trevlig helg!
- Grosshandlarn

Kommentarer
Postat av: Veronica

Hahaha älskar att Tant Beige fick vara med på ett hörn; -"...öppnar brödfittan och säger i utsökt Tant Beigeanda.."



Nåja, det är skönt att få skratta sist ibland!

2009-09-11 @ 22:16:48
URL: http://polkadotcadaver.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0